rakétahajtómű
(kémiai hajtóművek, atomhajtóművek, elektromos hajtóművek
folyékony üzemanyagú, szilárd hajtóanyagú, hajtómű jellemzői, hajtómű fajlagos tömege, hajtómű üzembiztonság, hajtómű égésidő, hajtómű-üzemidő, égési hőmérséklet, égési sebesség,
átmeneti hajtómű-üzemmód, állandósult hajtómű-üzemmód,
hajtómű-teljesítmény)
Olyan különleges sugárhajtómű, amely
működéséhez nem a légköri oxigént használja, hanem az üzemeltetéshez szükséges
összes anyag (tüzelőanyag és oxidálóanyag) a rakétahajtóművel felszerelt
repülőeszköz fedélzetén rendelkezésre áll.
Az ilyen eszközök légüres térben (a világűrben) is képesek tolóerőt biztosítani.
A munkaközeg felgyorsításának módja szerint kémiai, atom- és elektromos hajtóművek. (Az utóbbi években kifejlesztés és tesztelés alatt álló ionhajtóműveken pl. elektromos tér gyorsítja a kiáramló ionokat.)
Jelenleg a kémiai hajtóművek és ezen belül a folyékony üzemanyaggal működők a legelterjedtebbek, a szilárd hajtóanyaggal működőket általában indítási "rásegítésre" (SRB) alkalmazzák.
A baloldali ábrán a folyékony üzemanyaggal, a jobboldalin a szilárd hajtóanyaggal működő rakétahajtómű elvi felépítése látható.
A folyékony üzemanyaggal
működő hajtóművek leggyakrabban alkalmazott
üzemanyagok: kerozin,
folyékony hidrogén,
hidrazin, etanol.
oxidálóanyagok: cseppfolyós
oxigén, nitrogén-tetroxid,
hidrogén-peroxid.
A szilárd hajtóanyaggal működő hajtóművekben leggyakrabban finom alumínium por (üzemanyag) és ammónium-perklorát (oxidálószer) keverékét alkalmazzák amit gumiszerű anyagokkal (pl. polibutadién-akrilnitril-polimer (PBAN) vagy terminált hidroxil-polibutadién (HTPB)) kötnek meg szilárd keverékké, melyek üzemanyagként is szolgálnak.
A hajtómű jellemzői:
- tolóerő
- fajlagos tolóerő
- tömeg (a hajtómű fajlagos tömege a hajtóanyag komponensekkel feltöltött
hajtóműszerkezet /hajtóház + táprendszer/ tömegének és az előállított tolóerőnek
a hányadosa)
- méret
- üzembiztonság (rendkívűl fontos, de nehezen mérhető jellemző. Megmutatja,
hogy milyen a meghibásodás nélküli működés valószínűsége.)
- a paraméterek egymástól való függése (pl. a tolóerő a hajtóanyag-fogyasztás
vagy a tüzelőtér nyomás függvényében)
- a paraméterek jelleggörbéje (pl. a hajtómű magassági jelleggörbéje, vagyis
a tolóerő változása a repülési magasság függvényében)
A rakétahajtómű maximális működési ideje az égésidő, a teljes hajtóanyag-mennyiség kiégéséhez szükséges idő. A hajtóházat, biztonsági okokból, ennél hosszabb üzemidőre tervezik. Ez a hajtómű-üzemidő, ami az égéssel történő működés meghibásodás nélküli teljes időtartama.
Az égési hőmérséklet a rakétahajtómű tüzelőterének végén az égéstermék gázok közepes hőmérséklete. (A folyékony hajtóanyagú rakétahajtóművekben a falak mentén a hőmérséklet kisebb, mint az égéstér közepén.
Az égési sebesség a szilárd rakéta-hajtóanyagból készült hajtótöltetnek az időegység alatt az égés következtében bekövetkezett méretcsökkenése.
A hajtómű-üzemmód a rakétahajtómű üzemének jellemzője, amely a tolóerő-megváltozás értékével és sebességével, a hajtóanyag fogyasztással és más paraméterekkel írható le. Átmeneti (indítás, leállítás, tolóerő-változtatás, hajtóanyagviszonyszám-változtatás) és állandósult hajtómű-üzemmódot külölönböztetnek meg.
A hajtómű-teljesítmény a hordozórakéta pillanatnyi sebességének és a
működő lépcső hajtómű tolóerejének szorzata.
Nem jellemzi sem a hordozórakéta méretét, sem pedig a szerkezet korszerűségét,
hiszen az indítás pillanatában, amikor a sebesség nulla, bármely rakéta hajtómű-teljesítménye
is nulla. Technikai szempontból érdektelen adat.