lineáris gyorsító

Részecskegyorsító berendezés, amelyben a töltött részecskéket egy egyenes vákuumcsőben elhelyezett hengeres elektródasor gyorsítja.

A lineáris gyorsítók lelke a hengeres üregsor, amit természetesen vákuumban helyeznek el.
Az elektron felgyorsul az első pozitívra töltött henger felé haladva. Mialatt a hengerben tartózkodik, ellentétessé válik a henger töltés előjele, mire kiér belőle, taszító lökést kap, és máris a második henger felé gyorsul, amelyik vonzza őt. Ez így megy tovább hengerről hengerre.
A hengerek egyre hosszabbak, mert az elektron sebessége egyre nagyobb és nagyobb, de a bennük eltöltött időt azonosnak választják, hogy a nagyfrekvenciás jellel ne kelljen "variálni".
Az ilyen típusú gyorsítókban elérhető energiát csak a hosszméret és a nagyfrekvenciás rendszer teljesítménye határozza meg (és persze a költségek).

Az USA-ban, a Stanfordi Lineáris Gyorsító Központban egy megközelítően 3 km hosszúságú lineáris gyorsító található, a világ legnagyobb lineáris gyorsítója.
A Stanfordi Lineáris Gyorsító Elődje a 91,5 m hosszúságú Mark -III gyorsító volt, amelyik 700MeV energiára gyorsított elektronokat, 1954-től. Hofstaedter ezen végezte méréseit.
1961-ban adták át a 3km hosszú gyorsítót, amelyben 22GeV energiájú elektronok voltak elérhetők.
Ezzel fedezték fel Taylor és munkatársai a kvarkokat, Richter pedig a charm (bájos) kvarkot.
A gyorsítót ütköztetővé építették át, ezzel 1989-óta 50GeV energiát érnek el nyalábonként.
Az elektronokat, vagy a pozitronokat nem lehet olyan nagy energiára felgyorsítani, mint a nagytömegű protonokat, vagy atomokat. Cserébe viszont az ütközés révén kapott kép "tisztább", hiszen az elektronnak nincs belső szerkezete.

Felhasznált irodalom