lineáris gyorsító
Részecskegyorsító berendezés, amelyben a töltött részecskéket egy egyenes vákuumcsőben elhelyezett hengeres elektródasor gyorsítja.
A lineáris
gyorsítók lelke a hengeres üregsor, amit természetesen vákuumban helyeznek
el.
Az elektron felgyorsul az első pozitívra
töltött henger felé haladva. Mialatt a hengerben tartózkodik, ellentétessé válik
a henger töltés előjele, mire kiér belőle, taszító lökést kap, és máris a második
henger felé gyorsul, amelyik vonzza őt. Ez így megy tovább hengerről hengerre.
A hengerek egyre hosszabbak, mert az elektron sebessége egyre nagyobb és nagyobb,
de a bennük eltöltött időt azonosnak választják, hogy a nagyfrekvenciás jellel
ne kelljen "variálni".
Az ilyen típusú gyorsítókban elérhető energiát
csak a hosszméret és a nagyfrekvenciás rendszer teljesítménye határozza meg
(és persze a költségek).
Az USA-ban,
a Stanfordi Lineáris Gyorsító Központban egy megközelítően 3 km hosszúságú lineáris
gyorsító található, a világ legnagyobb lineáris gyorsítója.
A Stanfordi Lineáris Gyorsító Elődje a 91,5 m hosszúságú Mark -III gyorsító
volt, amelyik 700MeV energiára gyorsított elektronokat, 1954-től. Hofstaedter
ezen végezte méréseit.
1961-ban adták át a 3km hosszú gyorsítót, amelyben 22GeV energiájú elektronok
voltak elérhetők.
Ezzel fedezték fel Taylor és munkatársai a kvarkokat, Richter pedig a charm
(bájos) kvarkot.
A gyorsítót ütköztetővé építették át, ezzel 1989-óta 50GeV energiát érnek
el nyalábonként.
Az elektronokat, vagy a pozitronokat nem lehet olyan nagy energiára felgyorsítani,
mint a nagytömegű protonokat, vagy atomokat. Cserébe viszont az ütközés révén
kapott kép "tisztább", hiszen az elektronnak nincs belső szerkezete.