differenciálmű
(differenciálzár)
Egymástól
függetlenül forgó tengelyek fordulatszámának kiegyenlítésére, illetve összegzésére
alkalmas bolygómű.
Gépjárművekben, illetve különböző gépekben alkalmazzák.
Egy gépjármű hátsó tengelyében alkalmazott differenciálmű elvi felépítése:
1 - meghajtás a motorból
2 - a differenciálművet meghajtó tányérkúpkerék
3 - meghajtó kúpfogaskerék
W - hajtott féltengelyek
H - a kiegyenlítést végző bolygókerekek
T - a differenciálmű háza
Működése
A differenciálmű gépjárműveken történő alkalmazásának oka, hogy a belső,
illetve a külső íven futó keréknek különböző hosszúságú utat kell megtennie
egy kanyarban.
Hátránya viszont, hogy amennyiben az egyik hajtott kerék
laza talajra kerül akkor kipörög, mikörben a másik kerék nem kap hajtást. Ennek
kiküszöbölésére szolgál a differenciálzár a terepjárókon, amely részlegesen,
vagy teljesen összezárja a kétoldali féltengelyeket, hajtónyomatékot juttatva
a jobb tapadással rendelkező kerékhez is.