differenciálmű
(differenciálzár)

Egymástól függetlenül forgó tengelyek fordulatszámának kiegyenlítésére, illetve összegzésére alkalmas bolygómű.
Gépjárművekben, illetve különböző gépekben alkalmazzák.

Egy gépjármű hátsó tengelyében alkalmazott differenciálmű elvi felépítése:
1 - meghajtás a motorból
2 - a differenciálművet meghajtó tányérkúpkerék
3 - meghajtó kúpfogaskerék
W - hajtott féltengelyek
H - a kiegyenlítést végző bolygókerekek
T - a differenciálmű háza

Működése

A differenciálmű gépjárműveken történő alkalmazásának oka, hogy a belső, illetve a külső íven futó keréknek különböző hosszúságú utat kell megtennie egy kanyarban.
Hátránya viszont, hogy amennyiben az egyik hajtott kerék laza talajra kerül akkor kipörög, mikörben a másik kerék nem kap hajtást. Ennek kiküszöbölésére szolgál a differenciálzár a terepjárókon, amely részlegesen, vagy teljesen összezárja a kétoldali féltengelyeket, hajtónyomatékot juttatva a jobb tapadással rendelkező kerékhez is.

Felhasznált irodalom