aktív katalizátor
(lambda szonda)
A mai gépkocsik
kipufogójában már "természetes" (és kötelező) a katalizátor
alkalmazása.
Ez biztosítja a tökéletlen égés
miatt keletkező szén-monoxid
(CO) szén-dioxiddá
(CO2) oxidálását.
A nitrogén oxidok (NOx) - konkrétan NO és NO2 - "eltüntetését".
A maradék szénhidrogének
(HC) vízzé (H2O)
és szén-dioxiddá (CO2)
"égetését". (Ezek az úgynevezett "3-way" vagyis "3-módon
működő" rossz kifejezéssel "3-utas" katalizátorok.
Ez gyakorlatilag annyit jelent, hogy ezt a három vegyület típust "takarítják
el" az égéstermékek
közül. Ezeket alakítják kevésbé problémás anyagokká.)
A napjainkban gyártott autók mindegyikében úgynevezett aktív katalizátor
van.
Tulajdonképpen helytelen kifejezés, mert a katalizátor
(lásd fentebb) csak annyiban aktív, hogy aktívan "végzi a dolgát".
Az aktív elem a kipufogó rendszerben elhelyezett, a fentebb látható katalizátor
előtt lévő érzékelő. Ez a kipufogógázok vegyi összetétele (gyakorlatilag a benne
megjelenő oxigén) alapján
egy "mikroszámítógép"
és az abba "beégetett" program segítségével biztosítja, hogy a motorba
mindig a körülményeknek megfelelő, optimális üzemanyag-levegő
keverék kerüljön. Ezáltal csökken az üzemanyagfelhasználás
és természetesen a levegőszennyezés
is.
Ennek megvalósításához a kipufogócsőbe, a katalizátor
elé beépített úgynevezett lambda szonda (a képen) méri a kipufogógáz
oxigéntartalmát. A lambda
szonda kerámiatestének
csúcsa platina-bevonattal
ellátott, és fémház védi.
A bevonattal ellátott kerámiatest
külső felülete közvetlenül érintkezik a kipufogógázban levő oxigénnel,
a belsejébe pedig a külső levegőből
jut oxigén. E két pont
oxigéntartalma közötti
különbség a lambda szondában feszültséget
kelt, melynek mértéke 0,2 és 1,0 V
közötti. Ha ez a feszültség
alacsony, az magas oxigéntartalmat
és szegény keveréket jelez. (A lambda szonda tulajdonképpen egy szilárd
elektrolittal rendelkező
galvánelemnek tekinthető.)
Az információt a szonda elküldi a gépkocsi elektromos vezérlőegységének,
amely folyamatosan ennek megfelelő módon szabályozza az üzemanyag/levegő
keveréket. A szonda működésének elengedhetetlen feltétele, hogy kb. 300
°C-ra melegedjen fel. Amíg ez be nem következik, a gépkocsi elektromos vezérlőegysége
"szabályozatlanul" üzemel és az üzemanyag/levegő
keveréket előre meghatározott értékek szerint állítja be. Ezek a hideg motorüzemnek
megfelelő kissé dús keveréket biztosítanak.