aktív katalizátor
(lambda szonda)

A mai gépkocsik kipufogójában már "természetes" (és kötelező) a katalizátor alkalmazása.

Ez biztosítja a tökéletlen égés miatt keletkező szén-monoxid (CO) szén-dioxiddá (CO2) oxidálását.
A nitrogén oxidok (NOx) - konkrétan NO és NO2 - "eltüntetését".
A maradék szénhidrogének (HC) vízzé (H2O) és szén-dioxiddá (CO2) "égetését". (Ezek az úgynevezett "3-way" vagyis "3-módon működő" rossz kifejezéssel "3-utas" katalizátorok. Ez gyakorlatilag annyit jelent, hogy ezt a három vegyület típust "takarítják el" az égéstermékek közül. Ezeket alakítják kevésbé problémás anyagokká.)

A napjainkban gyártott autók mindegyikében úgynevezett aktív katalizátor van.
Tulajdonképpen helytelen kifejezés, mert a katalizátor (lásd fentebb) csak annyiban aktív, hogy aktívan "végzi a dolgát". Az aktív elem a kipufogó rendszerben elhelyezett, a fentebb látható katalizátor előtt lévő érzékelő. Ez a kipufogógázok vegyi összetétele (gyakorlatilag a benne megjelenő oxigén) alapján egy "mikroszámítógép" és az abba "beégetett" program segítségével biztosítja, hogy a motorba mindig a körülményeknek megfelelő, optimális üzemanyag-levegő keverék kerüljön. Ezáltal csökken az üzemanyagfelhasználás és természetesen a levegőszennyezés is.
Ennek megvalósításához a kipufogócsőbe, a katalizátor elé beépített úgynevezett lambda szonda (a képen) méri a kipufogógáz oxigéntartalmát. A lambda szonda kerámiatestének csúcsa platina-bevonattal ellátott, és fémház védi. A bevonattal ellátott kerámiatest külső felülete közvetlenül érintkezik a kipufogógázban levő oxigénnel, a belsejébe pedig a külső levegőből jut oxigén. E két pont oxigéntartalma közötti különbség a lambda szondában feszültséget kelt, melynek mértéke 0,2 és 1,0 V közötti. Ha ez a feszültség alacsony, az magas oxigéntartalmat és szegény keveréket jelez. (A lambda szonda tulajdonképpen egy szilárd elektrolittal rendelkező galvánelemnek tekinthető.) Az információt a szonda elküldi a gépkocsi elektromos vezérlőegységének, amely folyamatosan ennek megfelelő módon szabályozza az üzemanyag/levegő keveréket. A szonda működésének elengedhetetlen feltétele, hogy kb. 300 °C-ra melegedjen fel. Amíg ez be nem következik, a gépkocsi elektromos vezérlőegysége "szabályozatlanul" üzemel és az üzemanyag/levegő keveréket előre meghatározott értékek szerint állítja be. Ezek a hideg motorüzemnek megfelelő kissé dús keveréket biztosítanak.

Felhasznált irodalom