Érdekes példák mozgásokra
Milyen sebesen halad a személyvonat?
Eddigi példáinkban arról volt szó, hogy egy testnek mekkora lesz a végsebessége,
ha bizonyos ideig erő hat rá. Így, ha 1 kilogramm
tömegű testet 1 kilogramsúlynyi
(10 N) állandó erővel
nyomunk 1 másodpercig,
akkor a mozgó test sebessége
10 méter lesz másodpercenként.
Hagyjuk abba a test gyorsítását. Az erő megszünte után a test egyenletesen halad
tovább. Mekkora utat tenne meg egy óra alatt? 1 órában 60 perc van, 1 percben
60 másodperc. Ezért
1 óra = 60 . 60 = 3.600 másodperc.
A másodpercenként 10 méter sebességgel haladó test 3.600 másodperc alatt 3.600 . 10 m = 36.000 m = 36 kilométer utat tesz meg. Egy személyvonat körülbelül ekkora távolságot tesz meg óránként.
Arra az eredményre jutottunk tehát, hogy
Ha egy testet 1 másodpercig akkora erő mozgat, mint a test saját súlya, akkor a test 1 másodperc múlva 36 kilométer óránkénti sebességet ér el.
(A példa ma használatos SI mértékegységekkel - 1000 kg tömegű gépkocsit 10.000 N erő mozgat.)
Tegyük fel, hogy egy 1.000 tonnás (1.000 . 1.000 = 1.000.000
kilogramm tömegű)
tehervonatot akarunk mozgásba hozni. Mekkora erőt kell kifejteni a mozdonynak,
ha azt akarjuk, hogy a vonat az indulás után egy másodperc
múlva már ugyanolyan sebességgel
haladjon, mint az előbbi személyvonat (36 km/óra)?
A felelet könnyű. Az előbb mondottak szerint a vonatot akkora erőnek kell mozgatnia,
mint a saját súlya, tehát 1.000.000 kilogrammsúly (10.000.000 N) erővel. De nincs olyan mozdonyunk,
ami erre képes lenne. A legnagyobb gőzmozdonyaink, körülbelül 10.000 kilogrammsúly (100.000 N)
erőt képesek kifejteni. Ez 100-szor kisebb erő, mint amire szükségünk lenne.
Sebaj! Ezzel a 100-szor kisebb erővel is felgyorsíthatjuk a vonatot 36 km/óra
sebességre, csak
100-szor hosszabb ideig, vagyis 100 másodpercig
(valamivel több mint másfél percig) kell hatnia.
Ez a feladat megmutatta, hogy milyen érdekes tudomány a fizika.
Egyszerű törvényeit meglepően szép gyakorlati esetekre lehet alkalmazni. És
mostmár bárki ki tudná számítani azt, hogy egy bizonyos vonóerejű mozdony, mennyi
idő alatt tudná felgyorsítani
egy tetszőleges súlyú szerelvényt a megkívánt sebességre.
Mekkora mozgatóerőket tudnak gépeink kifejteni?
Mennél nagyobb mozgatóerőt
tud egy gép kifejteni, annál rövidebb idő
alatt ér el egy bizonyos sebességet.
Így például a tehervonat csak lassan idúl el egy gőzmozdonnyal, egy nagyobb
teljesítményű villanyvonatl gyorsabban, egy gépkocsi még gyorsabban, de leggyorsabban
a rakéta.
A mozdony akkora vonóerőt
fejt ki, mint súlyának nyolcadrésze, az átlagos gépkocsi súlyának harmad-negyedrészét,
a repülőgép saját súlyánál nagyobbat is kifejthet, a rakéta pedig önsúlyának
10-szeresével is mozgathatja magát.
Érdemes megjegyezni, hogy a puskagolyót saját súlyának 1000-szerese mozgatja
a puskacsőben. Ezért rövid idő (egy századmásodperc alatt nagy végsebességet
(800-1000 m/mp) ér el.
A rakéták esetén
hosszabb idő, 2-3 perc
áll rendelkezésre a gyorsításra (nem csőben történik). Ezért lényegesen kisebb
erővel, de több idő
alatt 4 -11 kilométeres másodpercenkénti
végsebességet érhetünk
el.
A legegyszerűbb mozgatóerő. Van-e időnk ellépni a leeső tégla alól?
Van-e olyan mozgás, amikor a testet pontosan akkora erő
mozgatja, mint a saját súlya?
Van: ez a mozgás a szabadesés. Ha például egy 1 kg tömegű
kő szabadon esik lefelé, esés közben a követ saját súlya, 1 kilogram (10 N) súlyerő
mozgatja lefelé.
A mindennapi életben gyakran találkozunk a szabadeséssel. Meglepő, hogy milyen
villámgyorsan mozog a szabadon eső test.
Valóban olyan "villámgyors" a szabadon eső test mozgása?
A szabadon
eső testet a saját súlya mozgatja. Az ábráról leolvasható, hogy mennyit esik
a szabadon eső test 1, 2 és 3 másodperc alatt
Könnyű megmérni azt, hogy mekkora utat tesz meg az első másodperc
alatt. Azt találjuk, hogy ha 5 méter magasról ejtünk le egy testet, 1 másodperc
alatt ér a földre. Ejtsük le a testet 20 méter magasról, 2 másodperc
alatt ér a földre.
A szabadon eső test tehát 2 másodperc
alatt nem 2 . 5 métert, hanem 2 . 2-szer
azaz 4 . 5 m = 20 métert esik.
3 másodperc alatt
3 . 3 . 5 m = 45 métert,
10 másodperc alatt
pedig 10 . 10 . 5 m = 500 métert esik.
Helyesebben: esnék akkor, ha a levegő ellenállása nem akadályozná a szabadon
eső test mozgását. Példáinkat mindíg úgy kell érteni, hogy csak a számításba
vett erő hat.
Van-e időnk ellépni a hatodik emeletről (körülbelűl 20 méter magasból) leeső
tégla elől. Az a tégla nem is esik olyan villámgyorsan, hiszen 20 méter magasból
2 másodperc alatt
ér a földre. Ez annyi idő,
mialatt kimondjuk "egyet-kettőt". Ennyi idő
alatt van idő félreugrani, ha észrevesszük.
Sőt még az 5 méter magasból (egy magasabb első emeleti ablakból) lehulló tárgy
elől is van idő ellépni:
1 másodperc.
Habozásra
rövid a 2 másodperc, elugrásra bőven elég
Ejtsünk le egy virágcserepet 20 méter magasból. Abban
a pillanatban, amikor földet ér úgy látszik roppant sebesen halad, hiszen alig
lehet látni. Vajon halad-e ilyen gyorsan egy gépkocsi az országúton?
Hogy erre felelhessünk, ismernünk kell ismernünk kell a virágcserép sebességét
a földreesés pillanatában. Ezt meg tudjuk mondani, ha alapesetünkre gondolunk:
ha egy testet a saját súlya mozgat - az első másodperc végére a sebessége 10
méter másodpercenként. Ámde a cserép 2 másodpercig esik! Ennyi idő alatt tesz
meg 20 métert.
Mekkora tehát a sebessége a második másodperc végére? - Mivel a második másodpercben
ugyanaz az erő hat, ezért a test sebessége ismét 10 méterrel növekszik.
Ezért a 20 méter magasból eső virágcserép sebessége
a 2 másodpercig tartó esés végén 20 méter lesz másodpercenként.
Ez megfelel 72 kilométer óránkénti sebességnek.
Az országúti forgalomban általában ekkora sebességgel
közlekednek a gépkocsik. (Most 90 km/óra a megengedett.)
Igaz, amit aligha hittünk volna: a 20 méter magasról leeső virágcserépnek (téglának,
vasdarabnak) csak akkora a sebessége,
mint a 72 kilométer óránkénti sebességgel
haladó gépkocsié (vagy gyorsvonaté).
Még
meglepőbb, ha így mondjuk: az országúton szokásosnak mondható Vagyis, ha egy
gépkocsi 72 km/óra sebességgel
halad a gépkocsi. Nekiütközik az útszéli fának, vagy kilométerkőnek. Az annyit
jelent, mintha 20 méter magasságból zuhant volna rá egy fatörzsre vagy az utcán
heverő kőre. (ábra)
Meglepő példa! Még rágondolni is rossz
De most alkalmazzuk meggondolásunkat arra a motorosra, aki az országúton
csak 36 km/óra sebességgel
- az előző példában említett sebesség felével - halad és úgy érzi, hogy csigalassú.
A szabadon eső test 1 másodperc
alatt éri el a 10 méter másodpercenkénti (36 km óránkénti) sebességet.
De 1 mp alatt 5 métert esik a test. Ezért, ha az óránként "csak" 36
km sebességgel haladó
motoros nekifut valaminek, az olyan, mintha az 5 méter magas első emeleti ablakból
zuhant volna ki.
Ez nem éppen megnyugtató sem a motorosra, sem arra nézve, akinek a kerékpár
vagy a gépkocsi nekifut.
A szabadesés megismert törvényei
Másként látjuk a körülöttünk lévő világot, ha tudjuk, hogy jelenségei milyen törvények szerint történnek. Foglaljuk össze, amit már eddíg tudunk a szabadesésről.
1. Hogyan változik az út?
A szabadon eső test az esés kezdetétől számítva:
2. Mekkora a szabadon eső test sebessége?
Láthatjuk, hogy a szabadon eső test sebessége másodpercről másodpercre ugyanannyival egyenletesen növekszik, egyenletesen változik, a test egyenletesen gyorsul. Ezért a szabadon eső test mozgása egyenletesen gyorsuló mozgás.
Ezt úgy mondjuk, hogy gyorsulása 10 méter másodpercenként. Ez annyira fontos adata a fizikának, hogy külön betüvel szokás jelölni.
A szabadon eső test gyorsulásának jele: g. g = másodpercenként kb. 10 m/mp sebességváltozás (pontosabb értéke 9,81m/s2)
Csak a szabadon eső test mozog egyenletesen gyorsulva?
Nem, hanem minden test, amelyre mozgása közben állandó erő
hat. Így például az induló gépkocsi, vonat, rakéta.
Meg tudnánk-e mondani, mit jelent, hogy a fellőtt rakéta 5 g gyorsulással mozog?
Ez annyit jelent, hogy a rakétának a sebessége
másodpercről másodpercre 5 . 10 méterrel, azaz 50 méterrel
növekedik. Ha például a rakéta gyorsuló
mozgása 100 másodpercig
tart, akkor 100 . 50 = 5000 m/mp, tehát 5 kilométer másodpercenkénti
sebességet ér el.
Mit érez a gyorsuló rakétában az ember?
Mekkora
erő hat ránk állandó
napi tevékenységünk közben? Akkora erő,
hogy ha kihúznák alólunk a talajt g gyorsulással
esnénk lefelé.
Tegyük fel, hogy a rakétában 70 kilogrammos
ember űl, arccal a menetiránynak. Hány kilogramsúly (hányszor 10 N) erővel
préselődne az ember az üléshez, ha vízszintes irányban lőnék ki?
Ha a rakéta 1 g-vel gyorsúlna, akkora erő
nyomná, mint az ember saját súlya. De mivel a rakéta és az ember is 5 g-vel
gyorsul, ezért az
ember ötször nagyobb 5 . 70 = 350 kgsúly (3.500 N) erővel
préselődne az üléshez.
Ha a menetirányban fekszik akkor a vér a normális súlyánál 5-ször nagyobb erővel
préselődik a lába felé, kevesebb jut az agyba, ennek szédülés, öntudatlanság,
halál lehet a következménye.
A kísérletek szerint az ember akkor viseli el a legkönnyebben a gyorsulást ,
ha a mozgás irányára merőlegesen, félig ülve fekszik. Ekkor 4-5 g gyorsulást hosszabb ideig kibír baj nélkül.