Szaljut űrállomás
Első generációs
űrállomás, amit az szovjetek fejlesztettek ki az 1970-es években.
Alkalmas volt a Szojuz személyszállító űrhajóval és a Progressz teherűrhajóval
történő összekapcsolásra.
A Szaljut-6 űrállomás
Maximum öt űrhajós számára biztosított 100 m3-es életteret.
A Szaljut sorozat első öt példánya csak a csak részsikereket nyújtó próbákat
szolgálta. Ezek eredményeként alakították ki a több éves élettartalmú, huzamos
ideig tartó tudományos-kutató tevékenységre alkalmas két csatlakozó berendezéssel
ellátott Szaljut-6 és Szaljut-7 űrállomásokat.
A Szaljut űrállomások felépítése az alábbi ábrán látható
Az elülső zsilipkamrát, illetve átszálló fülkét (dokkoló egység) kúpos és
hengeres, hermetikus borítás határolta. A kúpos oldalon volt az egyik összekapcsoló
szerkezet. Ezt az átszálló fülkét használták az űrhajósok a világűrbe való kilépéskor
zsilipkamraként.
A munkaterem két henger alakú helyiségből állt.
A két hengert 1,2 m hosszú kúpos rész kötötte össze.
Az elülső munkateremben volt az űrállomás irányító- és ellenőrzőrendszereinek
és tudományos felszereléseinek többsége.
A munkaterem kisebb átmérőjű részében volt a személyzet étkező- és pihenőhelye.
A munkaterem hátsó részében voltak a hálózsákok, élelmiszertartalékok, a szemétkidobáló
zsilipkamra és az egészségügyi-higiéniai egység. űrállomáson sok eszköz
volt a tornagyakorlatok végzésére (kerékpár, futópad ...), ami csökkenti az
izomsorvadást.
A műszaki egységben helyezkedett el az egyesített hajtóműrendszer, és a hajtóanyagtartályok.
Az űrállomás hátsó zsilipkamrája illetve átszálló fülkéje hermetikus
egység, amelyet hengeres és kúpos oldalfalak határoltak. Kúpszerű átjáróval
itt található az űrállomás második összekapcsoló szerkezete.
Az első Szaljut űrállomást 1971-ben, az utolsót (Szaljut-7) 1982-ben
állították pályára.
Az űrállomás pályamagassága lényegében folyamatosan csökken, végül a
berendezés visszatér a Föld légkörébe, és elég.
Váltott legénységei együttesen sok száz, űrben töltött nap tapasztalatait halmozták
fel.
A Szaljut-6-on repültek az Interkozmosz program keretében indított űrhajósok
is, köztük az első magyar űrhajós, Farkas Bertalan (a képen).
A Szaljut-7-en 1985-ben V. Dzsanyibekov és V. Szavinih rendkívül veszélyes
javítási manővert hajtott végre, mivel az űrállomás két legénység fogadása
között súlyosan meghibásodott.