képérzékelők
(CCD, CMOS, Bayer-minta)
A digitális
fényképezőgépekben és kamerákban alkalmazott képérzékelő félvezetőknek
két típusa van: CCD és CMOS.
Leggyakrabban a CCD-t alkalmazzák (Charge Coupled Device = töltéscsatolt
eszköz).
Ritkábban alkalmazzák a CMOS (Complementary Metal Oxide Semiconductor
= kiegészítő fém-oxid félvezető) megoldást.
Egy videokamera CCD chipje.
A csillagászatban fényességmérésre, optikai és UV-spektroszkópiára, illetve
nagy sebességű technikáknál alkalmazzák.
Mind a
CMOS, mind a CCD esetén a fény érzékelése igen apró fényérzékeny alkatrészekkel,
fotodiódákkal történik. Minél több fény jut a fotodiódára, annál nagyobb áram
folyik át rajta, ezáltal nagyobb mértékben töltődik a vele sorba kapcsolt miniatűr
kondenzátor.
Az ábrán a CCD alapeleme a MOS kondenzátor látható.
A jelenlegi képérzékelők tehát csak a fény erejét képesek érzékelni, a színét nem. Ahhoz, hogy színes képet érzékeljünk, szükség van a színszűrőkre (Colour Filter Array - CFA). A színszűrők csak egyféle hullámhosszúságú fényt engednek át, vagyis pl. a vörös színszűrőn csak a vörös fény jut keresztül, a többit a szűrő elnyeli. A képérzékelő felületére különböző színű szűrőt helyeznek. Általában a három alapszínt használják a szűrőknél, vagyis a vörös, zöld és kék (R,G,B) színeket. Ritkább esetben a CYGM szűrőket alkalmazzák, amely cián, sárga, zöld és lila színeket engedi át.
A legelterjedtebb
színszűrőelhelyezés a Bayer-minta
A színszűrőt úgy helyezik fel az érzékelőre, hogy egy-egy pixel ezáltal a zöld, vörös és kék színösszetevők fényerejét érzékelje (RGB esetén). A végső képben egy-egy pixel színét a szomszédosan elhelyezett pixelek által felfogott fény erősségéből számítják ki, a színszűrők által átengedett színek figyelembevételével.
Az elektronikus képkezelésnél a képről digitális formában rögzítik az információt. A digitális adatrögzítés mindent számmal próbál meg leírni. Mivel a természet végtelen, ezért a digitális ábrázolással a dolgokat csak "megközelítően" tudjuk leírni, valahogy így.
Amikor egy képet digitális formában akarunk rögzíteni, akkor fel kell bontanunk
pontokra és minden pontnak egy számmal kell megadnunk a színét. Ez olyan, mintha
egy sűrű szitán át néznénk a világot és a szita minden egyes résén keresztül
csak egy-egy, előre meghatározott palettáról választott színű pontot látnánk.
Ezzel a módszerrel persze csak közelíteni tudjuk a valóságos képet, de ha kellően
sűrű a szita, és kellően sok színt tartalmazhat a palettánk, akkor ez a közelítés
észrevétlen marad.