hatáselv
(stacionárius hatás elve,
Hamilton-elv, legkisebb hatás elve)

A fizikában a mozgás természetéről tett állítás, amiből egy erőhatás alatt álló test pályája meghatározható, illetve a kölcsönhatás és átalakulás egyenletei levezethetők.
A befutott pálya olyan, amelynek mentén számított hatás stacionárius, azaz a pálya kis odébbtolására nem változik. Így a pálya nem az erőhatásokra bekövetkező gyorsulások alapján építhető fel, hanem a stacionárius hatás alapján választható a lehetséges pályák közül.

Az elvet nevezik a stacionárius hatás elvének vagy Hamilton-elvnek is. A kevésbé általános és helytelen legkisebb hatás elve elnevezés is használatos.

A legkisebb hatás elvét először Maupertuis fogalmazta meg 1746-ban, majd 1748-tól kezdődően Euler, Lagrange és Hamilton fejlesztette tovább.

A hatás egy skaláris mennyiség, energia * idő.
Az elv egyszerű, általános és hatásos elmélet a klasszikus mechanika mozgásainak leírására.
A hatáselv kiterjesztése leírja az elektrodinamikát, relativitáselméletet és kvantumelméletet.

A klasszikus mechanikában egyenértékű a Newton-törvényekkel.
A hatáselv általánosítása és fontos szerepet játszik a modern fizikában, különösen a kvantummechanikában. A Feynman által felépített útintegrál megfogalmazása a stacionárius hatás elvén alapul és a Maxwell-egyenletek is származtathatók az elvből.

A fizika sok problémája állítható fel és oldható meg a hatáselv formájában, például:
A dombról lefutó víz a legnagyobb lejtőt keresi, a leggyorsabb utat.
Egy medencébe folyó víz úgy terül szét, hogy a felszíne a lehető legalacsonyabban legyen.
A fény a leggyorsabb utat követi egy optikai rendszeren keresztül (Fermat-elv vagy legrövidebb idő elve).
Egy test pályája gravitációs mezőben (azaz szabadesés a téridőben, egy úgynevezett geodetikus vonal) a hatáselv segítségével határozható meg.

Felhasznált irodalom