ejtőernyő
(körkupolás ernyő, siklóernyő, légcellás ernyő, paplanernyő, teherernyő, fékernyő)


Légellenállása vagy formája miatt keletkező felhajtóerővel a szabadon eső test zuhanásának sebességét biztonságos földet érési sebességre csökkentő eszköz.

A Fizika részben Öveges tanár úr szemléletesen írja le az ejtőernyőzés fizikáját az "Így esik az ejtőernyős avagy közlekedés a sztratoszférában - A közegellenállás" cím alatt.

Történet
Kínában 1306-ban Fokien császár koronázási ünnepségén tornyokból és magas fákról ugrottak le bambusz rudakra feszített kupolával.
Első ismert ábrázolása az 1470-es évekből maradt fenn.
Leonardo da Vinci 1485-ben készített rajzot ilyen eszközről és kiszámította a szükséges méretét is.
Franciaországban 1767-ben egy rab ruhákból és vászondarabokból készült ernyővel sikeresen ért le a vizesárokba.
1777-ben Joseph Montgolfier az első hőlégballont kifejlesztő testvérpár egyike sikeres ejtőernyős ugrási kísérletet végzett.
1797-ben André-Jacques Garnerin végezte az első sikeres nem merev vázas ejtőernyős ugrást.
A hevederrel történő automatanyitást Otto Heinecke léghajós fejlesztette ki.
1911-ben Gleb Jevgenyevics Kotyelnyikov orosz fejlesztő készített ejtőernyőt pilóták számára.
1917-ben Heinecke német mérnök saját maga próbálta ki kettős zsákrendszeres ejtőernyőjét.
1919-ben Leslie Leroy Irvin fejlesztett ki kézi nyitású ejtőernyőt az USA hadseregében.
Magyar pilóta először 1919-ben hajtott végre Olaszország fölött ejtőernyős ugrást.
Magyarországon először Mátyásföldön hajtottak végre ejtőernyős ugrást1920. november 7-én egy repülőnapon.

Anyagok
Eleinte természetes anyagokat használtak. Vászonanyagokat és később selymet, amiből vékonyabb, könnyebb ejtőernyőt készíthettek.
A mai ejtőernyőkhöz poliészter és poliamid szálakat alkalmaznak speciális, a továbbrepedést megakadályozó szövéssel. A hevederek és zsinórok is nagy szakítószilárdságú műszálakból készülnek.

Fajtái
Személyi használatra körkupolás ernyőket, légcellás ernyőket (paplanernyő) és siklóernyőket használnak.
Ezen kívül használnak
- teherernyőket nagyobb eszközök (csomagok) repülőgépből történő biztonságos földre juttatására
- fékernyőket repülőgépek kigurulási útjának csökkentésére
- különleges ernyőket, pl. kisebb repülőgépek vészhelyzeti leszállítására.

paplanernyő
siklóernyő
fékezőernyő

Felhasznált irodalom