Bánki Donát
(1859 - 1922)
Magyar gépészmérnök,
Bakonybánk községben született.
Bánki Donát részben még a középiskolai tananyagot is a családi házban sajátította
el, de középfokú tanulmányait végül Budapesten fejezte be.
Ezt követően a Műegyetem Gépészmérnöki Karára iratkozott be, ahol tanulmányait
1880/81-ben fejezte be.
Már negyedéves korában megnyerte első pályázatát a gázmotorokról szóló tanulmányával.
Az első évben a Magyar Királyi Államvasúti Gépgyárban műszaki díjnokként dolgozott,
majd 17 éven át (két év műegyetemi konstruktori munkásságot is beleértve) tevékenykedett
a Ganz és Társa Vasöntöde- és Gépgyárban, kezdetben konstruktorként, majd osztályvezetőként,
s végezetül 8 évet főmérnökként. Életpályájának ezen időszakában gépszerkesztőként
közreműködött a budapesti gabonaelevátor, a Mechwart-eke megtervezésében,
jelentős szabadalmi tevékenységet folytatott a gázmotorok és a belsőégésű
motorok terén.
Ezen időszakra
esik a közvélemény előtt talán legismertebb találmánya, a Bánki-Csonka féle
karburátor szabadalmaztatása (a képen az 1893-ban szabadalmazatatott
világelső porlasztó).
1899-ben kinevezték a Budapesti József Műegyetem II. Gépszerkezettani (Gépelemek
és Emelőgépek) Tanszékére professzornak, majd 1900-ban átvette az abból kivált
III. Gépszerkezettani (Hidraulika és Hidrogépek) Tanszék vezetését.
1901-ben jelent meg a "Gyakorlati hydraulika és hydrogépek" című jegyzete
I.-II. kötete, melyet előadásai alapján Misángyi Vilmos és Hoffmann Miklós adott
ki.
1902-ben készült el új gondolatát megvalósító elsőkerék-hajtású gépkocsija,
mellyel az akkor általánosan elterjedt hátsókerék-hajtás problémáit kívánta
kiküszöbölni. Az általa tervezett és a Ganz-gyárban elkészült automobilnál a
motort, a sebességváltót és a differenciálművet egy tömbbe építette fel, s az
első kerékpár tengelyére helyezte.
Az 1908-as USA-beli tanulmányútját követően a repülés iránt érdeklődik. Ahogy
a "Repülőgépek gépi kormányzása" című, a Magyar Aeroszövetség hivatalos
lapja 1913 számában kiemeli: "A légi utazás biztos csak akkor lehet, ha
gépi berendezéssel tudjuk kormányozni..." Ennek kifejlesztése érdekében
hidraulikus szervomotorból álló stabilizátort szerkesztett és szabadalmaztatott
1909-ben.
A Magyar Tudományos Akadémia levelező tagjai közé választotta, s 1912. december
16-án tartotta "Folyadékok mozgása hajlított csatornákban" című székfoglalóját.
1916-ban jelent meg "Energiaátalakulások folyadékokban" című könyve,
mely a tervezők alapvető kézikönyvévé vált. A művet a Mérnökegylet Cserháti-díjjal
és Egyesületi Aranyéremmel jutalmazta. A könyv 1922-ben a berlini Springer kiadónál
németül is megjelent.
A századfordulót követően jelentős érdeklődés irányult a vízi energia hasznosítása
irányába, a kis és közepes esésű patakok és folyók energiájának hasznosítására.
Bánki egyszerű és olcsó turbinát
szerkesztett, melyet 1917-ben ismertetett kéziratként "Neue Wasserturbine"
címmel, majd 1918- ban a Molnárok Lapjában mutatta be magyar nyelven.
Bánki Donát alkotásai közül mértékében is kiemelkedő a Vaskapu-vízerőmű
terve.
Jelentős gépszerkesztői munkássága, szabadalmi tevékenysége mellett magas hivatástudattal
látta el oktatói tevékenységét. Nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy hallgatói
felkészülését előadási jegyzetekkel segítse.
Professzori tevékenysége során a mérnökképzésben bevezette a laboratóriumi képzést.
Munkásságát, alkotásait áttekintve az utókor csodálattal adózik tevékenységének.
136 hazai és külföldi publikációt hagyott hátra az utókor számára.
Pályafutását példaképül állíthatjuk minden mérnök, az alkotó műszaki értelmiség
elé.