Ami mozgatja a világot
Az energia
Érdemes megjegyezni azt a számadatot, hogy ma a világátlagban a termelőmunkának
csak 1/25 részét végzi emberi-állati izomerő, a többit gépi
erő. (1962-es adat)
Ez az 1/25 rész 4%. Tehát a termelőmunkában csak 4% az izomerő munkája, 96%
az olyan gépek munkája, amelyeket nem izomerő működtet.
Jó lenne, ha ez az arány hevonulna a háztartásokba is, és a háztartási munka
96%-át is gépi erő végezné. Lassanként ez is megvalúsul, mert ez a fejlődés
útja. Sok feltétele van annak hogy az erőgépek a háztartási kisgépek alakjában
a háztartási munkát is elvégezzék. Hazánkban éppen napjainkban indult meg ez
a folyamat.
Mivel látjuk, hogy a munkavégzés,
méghozzá az izomerőnkhöz
képest alig elképzelhetően sok munkavégzés
annyira fontos a termelésben, jólétünk anyagi alapjainak megteremtésében, ezért
nézzünk meg közelebbről néhány fogalmat, amelyek már eddig is előfordultak.
Például használtuk ezt a két kifejezést:
erőgép és munkagép. Mi a különbség a kettő között?
A varrógép termel, a cséplőgép termel, termel az eke, az eszterga is, az anyagot alkalmasan megmunkálják. Ezek tehát munkagépek (ábra).
A erőgépek valamiféle iparcikket, fogyasztási cikket állítanak elő, vagy
az anyagot munkálják meg, hogy ilyen cikkek előállltására alkalmas legyen.
A erőgépek végzik a termelést, a termelőmunkát.
Ezeket a termelőgépeket, a erőgépeket természetesen bizonyos erővel hajtani
kell. De honnét vegyük az erőt? Külön gépek szolgáltatják.
Például a varrógépet kis elektromos motor hajtja, ez a motor az erőgép.
Az ekét a robbanómotorral működtetett traktor húzza. Ez a robbanómotor vagy
akár az egész traktor az erőgép. Vele a legkülönbözőbb erőgépeket (cséplőgép,
daráló, tejszeparátor, szecskavágó, stb.) lehet hajtani.
Vagy nézzük a szélkereket, a vízkereket, a vízturbinát. Ezek önmagukban semmit
sem termelnek, csupán az erőt adják a termelőmunkát végző gép mőködtetéséhez.
A szélkerék szárnyainak a mozgó levegő, a vizikerék lapátjainak a mozgó víz
ütközik neki, nyomja és mozgásba hozza őket. A nyersolajmotor dugattyúját az
olaj hirtelen elégésekor keletkező forró gázok nyomóereje löki és így tovább.
Az erőgőpeket valamiféle, a természetben készen megtalálható erő hajtja,
mozgatja.
Sok esetben könnyű észrevenni ezt a természetben készen levő erőt, például a
szél erejét. De magával a széllel még nem lehet fát fűrészelni. Ezért a széllel
szélkereket hozunk mozgásba. A kerék tengelyén fellépő erővel már könnyen lehet
erőgépet, fűrészt működtetni, könnyen lehet célunknak megfelelő munkát végeztetni.
A munkavégzés mindennapi fogalom, állandóan használjuk. Hogy a munkát számítani
is tudjuk, pontosan meg kell fogalmaznunk azt,
bogy mi is az a munkavégzés.
Gondoljunk megint az áramló levegőre, a szélre.
Tegyük fel, hogy a szél 1000 kilogramm
súlyerővel feszíti a lehorgonyzott hajó vitorláját. Amíg a hajó áll, nincs
munkavégzés, hiába
van jelen az erő.
De ha ezt a hajót feszülő vitorlája mozgatni kezdi (ábra), akkor már
van munkavégzés.
Például ha a hajó 100 méter utat tesz meg a szél irányában, és közben a szél
1000 kilogrammsúly (10.000 N) erővel nyomja a vitorlát, akkor
a végzett munka 1000 kgs . 100 méter =100 000 mkgs (1.000.000 J)
Általában
a munka = az erő szorozva az erő irányában megtett úttal.
Tehát az erő (illetve az a test, amely ezt az erőt kifejti) csak akkor
végez munkát ha elmozdul, és közben egy másik test ellenállását győzi le.
A szél nyomóereje elmozdította a hajót, és közben legyőzte a víz ellenállását.
Mindenféle erőt ki lehet fejezni kilogrammsúlyban. Mindenféle elmozdulást meg
lehet mérni méterben. Ezért mindenféle fizikai munkát ki lehet fejezni méterkilogrammsúlyban.
Mivel minden munkát méterkilogrammsúlyban fejezhetünk ki ezért a különféle
munkákat összebasonlíthatjuk egymással.
Íme egy meggyőző példa. Itt van előttünk az asztalon egy darabka jó minőségű
kőszén. Súlya csupán egy kilogramm. Végez-e ez a kőszéndarabka munkát e pillanatban?
Semmi esetre sem, hiszen nincs elmozdulás.
De ha jó gőzgépben elégetnénk, akkor a tapasztalat szerint a gőzgép körülbelül
500.000 méterkilogrammsúly munkát tudna végezni. Tehát abban a kis kőszéndarabkában,
amely olyan szelíden pihen az asztalon, 500.000 méterkilogrammsúly kihasználható
munkavégző képesség pihen.
Hasonlítsuk össze ezt a kőszéndarabot az erős testi munkással.
Egy erős testi munkás
napi munkavégzése 120.000-170.000 méterkilogrammsúly. Ez az 500.000-ben körülbelül
3-4-szer van meg.
Az 1 kilogramm súlyú kőszéndarabkából felszabadítható munkavégzés 3-4 erős ember
napi izommunkája (8 órás munkaidőben).
Ezt úgy mondjuk, hogy ebben a kőszéndarabkában 500.000 méterkilogrammsúly felszabadítható munkaképesség, más szóval energia szunnyad. Mivel ezt a munkavégző képességet égéssel, egy kémiai folyamattal lehet felszabadítani, ezért kémiai energiának nevezzük (ábra).
Különféle energiafajták, különféle energiaátalakító gépek.
Vagy ott van a hegyoldalon, 100 méter magasan egy köbméter víz.
Ez az 1.000 liter,
1.000 kg súlyú vízmennyiség
ott a tartályban nem végez munkát.
Pedig amikor felvittük ezt az 1.000 kilogrammsúlyú vizet
100 méter magasra, akkor 1.000 kgs . 100 m =100.000 méterkilogrammsúly
munkát kellett végezni.
Ez a munka, mint munkavégzőképesség
ott van abban a vízben,
ha csövön át a hegy lábánál levő turbinába vezetjük, elvégezheti ezt a munkát.
Annak a magasban levő vízmennyiségnek helyzeténél fogva van munkavégző képessége,
azt mondjuk, hogy helyzeti energiája van.
Egy kilogramm uránfém
látszólag ártatlan kis fémdarab. De ha alkalmas gépbe
helyezzük, 3 milliószor több munkavégzésre
képes, mint az azonos súlyú kőszéndarab.
Az uránban is van szunnyadó
munkavégzőképesség,
energia, és az atommagok
széthasításával lehet felszabadítani.
A munkavégzőképességnek
ez a fajtája az atomenergia.
Mi különbség van az energia és a tényleges munkavégzés között?
Körülbelül akkora és olyan különbség van, mint egy ötmillió forintos takarékbetétkönyv,
és egy gépkocsi vagy lakás között. A betétkönyv holt valami szunnyadnak benne
a valóság lehetőségei. De életre ébredhet, ha megfelelő körülmények között átalakul
gépkocsivá, lakássá vagy bármely egyéb tárggyá.
Ugyanígy, abban az egy kilogrammos kőszéndarabkában szunnyadó 500.000 méterkilogrammsúlynyi
felhasználható energia
is csupán
szunnyadó lehetőség, amit alkalmas gép valóban élő munkává alakíthat. Ekkor
az életre kelt energia árkot áshat, vizet emelhet, tehenet fejhet és így tovább.
Példáinkból látható, hogy ez az emberiség számára létfontosságú természeti munkavégzőképesség,
energia mindenütt
az anyaghoz kötve és sokféle formában jelentkezik, mint például helyzeti, mozgási,
kémiai, atomenergia ás másféle energiák (elektromos, mágneses, stb.).
Ismerjük-e már az energiák minden fajtáját?
Nem! Hiszen éppen a mi korunkban lett ismeretessé az energiának nem is sejtett
új formája:
Kimeríthetetlenek-e a természeti energiaforrások?
Ha az emberiségnek a ma felhasznált energiánál tízszer, százszor többre lenne
szüksége, hogy a jólét, a bőség elképzelhetetlenül magas fokát valósítsa meg,
lehetséges-e ez?
Ma miből fedezi az emberiség a szükséges energiát? Szén
- 43%, olaj - 27%,
földgáz - 9% (kimerülő
energiaforrások),
vízierő - 6%, fa, növényi
hulladék, izomerő - 15%
(Ezek az adatok ma már biztosan változtak.)
A ma használt energiaforrások kb. 80 százaléka aránylag rövid időn belül
kimerül. A szénkészletek
mintegy 300 év múlva elfogynak. A nyersolaj talán még 30 évig lesz elég. (Úgy
tűnik kicsit tovább - de nem akármeddig!)
De ott van a többi, ma még alig felhasznált, gyakorlatilag valóban kimeríthetetlen
természeti energia,
közöttük például a napsugárban rejlő munkavégző képesség.
Érdemes megjegyezni, hogy a Nap
egy év alatt hatszor annyi meleget sugároz a Szahara sivatagos területének egy
ezred részére, mint amennyit az egész világon egy év alatt kibányászott
összes szén elégetésével nyernénk.
Ma már vannak olyan készülékeink, az úgynevezett fényelemek (napelemek),
amelyek a rájuk eső napsugárzást azonnal elektromos árammá alakítják át, igen
jó hatásfokkal. A fényelem egyik oldalára rásüt a napfény, a másik oldalához
kapcsolt drótvezetéken pedig elektromos
áram jön ki. A fényelemre eső napsugárzás hőenergiájának tíz százaléka alakul
át az elektromos áram energiájává.
Az emberiség számára minden képzeletet felüImúló boldog jövő valósítható meg,
ha erre használja fel tudását.
Említettük, hogy mindenféle energia
méterkilogrammban fejezhető ki, így könnyen végezhetünk összehaeonlításokat.
Erre nézve két példát említünk meg: egyik a gyorsvonatra vonatkozik, a másik
a lendítőkerékre.
A gyorsvonat megállása. Mint minden mozgó testben, a gyorsvonatban is
mozgási energia halmozódik
fel. Például egy 500 tonnás, 72 kilométer óránkénti sebességgel haladó gyorsvonat
mozgási energiája 10 millió méterkilogramm. Ha a vonat az állomáson megáll,
akkor ez az energia
a vonat fékezéze közben a féktuskókon meleggé alakul és, a vonat számára elveszett.
Ha a megállás után elinduló vonat újra az előbbi sebességgel akar rohanni, akkor
ezt a 10 millió méterkilogrammsúly energiát újra "közölni" kell vele.
Tehát ha csak a mozgási energiát tekintjük is, még akkor is 10 millió méterkilogramm
munkavégzésbe kerül az államvasutaknak a gyorsvonat megállása egy állomáson
(62 erős testimunkás 1 napi munkavégzése).
Mennyi energiát vehetünk ki 1 kg kitűnő minőségű szénből, ha jó erőgépben elégetjük?
Emlékezhetünk rá, hogy 500.000 méterkilogramm súlyt.
De 500.000 a 10 millióban 20-szor van meg. Ezért a 10 millió méter kilogrammsúly
munkavégzéshez kitűnő erőgépbe 20 kg kitűnő szén
kellene. De mozdonyaink legfeljebb csak kb. harmadrésznyire ilyen kitűnő energiaátalakítók,
ezért 3 . 20 = 60 kg jó szénbe
kerül a gyorsvonat meg állása az állomáson (ábra).
A gyorsvonat megállása egy állomáson - esetleg egyetlen utas miatt - 60 kg jó minöségű szénbe kerül
Az a felszálló egyetlen utas nem is sejti, hogy mennyit fizet rá az államvasút arra, hogy ő felléphet a gyoravonatra.
A lendítőkerék. - Gépeinken
gyakran látunk Iendítőkereket. Aligha gondoltunk már arra, hogy a gyorsan forgó
lendítőkerékben milyen sok mozgási energiát
lehet felhalmozni, ami a gép
működése közben újra munkává
alakulhat.
Egy korong alakú, 2.000 kilogramm
súlyú, 70 cm sugarú
és másodpercenként
60-at forduló lendítőkerékben 3,5 millió méterkilogrammsúly munkavégzőképesség,
energia van. Tegyük
fel, hogy egy kocsi vagy más jármű mozgatásához 100 kg húzóerő
szükséges. Akkor a lendítőkerékben rejlő energia
elegendő ahhoz, hogy azt a járművet 35 kilométer messzire mozgassa el.