A színek fizikája és kémiája
Az emberek
mindig szerették a színeket.
Színezték a ruhákat, a használati tárgyakat, gyüjtötték a színes virágokat,
színes köveket.
Festésre nagyon régen használnak különböző szervetlen és szerves eredetű festékanyagokat.
(Már a képen látható 10.000 éves barlangrajzhoz is.)
A színekkel kapcsolatos jelenlegi fizikai
és kémiai ismereteink
nagyon hosszú megfigyelési és kísérletezési folyamat során alakultak ki.
Ebben a részben megpróbálom egyszerűen, közérthetően összefoglalni a lexikonomban fellelhető, színekre vonatkozó fizikai és kémiai információt és szeretnék egy kis történeti áttekintést is adni.
Ez persze csak egy rövid összefoglaló, köteteket írtak már a témáról.
A színeknek szinte minden kultúrában szimbolikus jelentése is van.
Az ókori
Egyiptomban gyakran mágikus-vallásos eszmék szabták meg a színek alkalmazását.
A színek szimbolikája az orvoslásban is megjelent.
Az ősi Egyiptomban gyakoriak voltak a vörös amulettek. A hit szerint ezek megóvták
a katonákat a sebesüléstől és elállították a vérzést.
A sárga szín a Napot,
a boldogságot és a gazdagságot jelképezte.
A kék az isteni igazságot jelképezte, az egyik legfontosabb szín volt.
Az észak-amerikai indiánok főleg vörös sárga és kék színeket alkalmaztak eszközeiken, házak előtti védőoszlopaikon.
A festészet korai szakaszában a színek szimbolikáját a praktikum határozta meg. A legfontosabb kérdés a színek minősége és a festékek ára volt.
A reneszánszban és az azt követő időszakokban a színek jelképes értelmet hordoztak, és a színvilág is nyomatékot adott a képnek. Mély tónust alkalmaztak a drámák megjelenítésében, ragyogó váltószínezést a természetfeletti ábrázolásánál és a finom árnyalatokat a naturalista témáknál.
Az évszázadok
során sokan foglalkoztak a színek elméletével, és különböző rendszereket
dolgoztak ki más-más megközelítésből kiindulva.
Runge német festő 1809-ben létrehozott színgömbjei a színek egymáshoz való viszonyát
mutatják be.
Goethe 1810-ben adta ki munkáját, amelyben vitatta Newton színelméletét: szerinte
a spektrumnak csak hat színe van.
1839-ben Eugéne Chevreul közreadta a "Színes tárgyak illeszkedésének és
színek szimultán kontrasztjának törvényeiről" című könyvét. Lényege, hogy
bizonyos színek veszítenek erejükből, ha egymás mellé kerülnek. Ez a
szimultán kontraszt meghatározza, hogy milyen elrendezésben érvényesül leginkább
a színek tisztasága. Kidolgozta a kiegészítő színek elméletét
is, amely szerint egy szín kiegészítője a spektrum
azon színmezője, amelyet elnyel, vagyis a színkörön (a képen) egymással
átellenben helyezkednek el.
Ezt az elméletet egészítette ki J. C. Maxwell. Eszerint a színek az emberi szemben
is vegyülhetnek, nemcsak a palettán.
Az alkimista irodalomban a vörös többnyire az aranyat, a fehér vagy a kék a higanyt vagy az ezüstöt jelöli.
A színekkel kapcsolatos, talán első "természettudományos" elméletet
Arisztotelész állította fel. Eszerint
a fehér fény a legtisztább forma, és a
színezett valahogyan megváltozott.
Ez volt az elfogadott nézet egészen Newtonig.
Newton
foglalkozott először "komolyabban" a színekkel. A "hivatalos"
álláspont ellenőrzésére a napfény egy nyalábját prizmán
bocsátotta át és bemutatta, hogy a spektrum
színeire bomlik a falon.
Az emberek már ismerték a szivárványt,
természetesen, de azt hitték, hogy az csak valami szép rendellenesség. Newton
következtetése valójában az volt, hogy ezek a színek - vörös, narancs,
sárga, zöld, kék, ibolya, és a köztük lévő átmenetek - az alapvetőek. Az amit
a fehér fénysugárban
látunk, ha mélyebben megvizsgáljuk csodálatosan összetett.
Később azt is megállapították, hogy a fény, az egyes atomok elektronjainak gerjesztése, illetve az azt követő "visszaállás" során keletkező elektromágneses hullám. Ezt mutatja be az animáció. A képre kattintva az atommag
körül mozgó elektron egy nagyobb
energiájú pályára ugrik, majd
onnan visszazuhanva egy fotont bocsát
ki. A gerjesztés történhet pl. hő hatására, vagy egy másik foton által. |
|
A keletkező foton hullámhossza az energiaszintek különbségétől függ. |
Vagyis az egyes színek tulajdonképpen a különböző nagyságú "ugrások"
következményei.
Minél nagyobb az "ugrás", annál nagyobb energiájú az elektromágneses
hullám.
A nagyobb energiákhoz
rövidebb hullámhosszak
tartoznak. Vagyis a kis ugrás vörös, a nagyobb ugrás sárga .... a legnagyobb
ugrás ibolya színt eredményez. (A vöröshöz szükségesnél kisebb, illetve az ibolyához
szükségesnél nagyobb ugrások esetén számunkra láthatatlan elektromágneses
hullámok keletkeznek.)
Ezek az ugrások okozzák a lángfestést, a különböző színképeket.
A lexikon definíciója szerint:
"A látható fény által keltett, összetevőinek hullámhosszától és intenzitásától
függően különböző fiziológiai érzet."
Tehát a szín elsősorban érzet és ezért csak a látással kapcsolatban értelmezhető.
A szemünk által észlelhető (vagyis a látható fény)
tartománya az elektromágneses
hullámokon belül a 380-760 nm közötti hullámhosszakat
jelenti. Ez egy nagyon kis része a teljes
elektromágneses spektrumnak, de a földi
légkör ezt engedi át a legjobban, ezért a legtöbb élőlény szeme ezt a tartományt
érzékeli.
Az alábbi táblázat a látható tartományon belül az egyes színek hullámhosszait
(illetve frekvenciáit) mutatja.
Szín |
Hullámhossz
|
Frekvencia |
Vörös |
620-760 |
400 000 |
Narancs |
570-620 |
500 000 |
Sárga |
550-570 |
535 000 |
Zöld |
470-550 |
600 000 |
Kék |
440-470 |
650 000 |
Ibolya |
380-440 |
750 000 |
Mitől látunk
tehát valamit mondjuk zöldnek, pirosnak (ábra), vagy más színűnek.
Attól, hogy azt a színt veri vissza, a többit elnyeli.
Tehát (a fentiek és az ábra alapján) akkor látunk valamit a zöld valamilyen
árnyalatának, ha a látható fény 470-550 nm közötti hullámhossztartományát, pirosnak
pedig akkor látjuk, ha a 620-760 nm közötti hullámhossztartományt veri vissza.
Persze, ha nem fehér fénnyel
világítunk meg valamit, akkor a színe más lesz. |
A színkeverés törvénszerűségeit valószínüleg leghamarabb a festékek esetén ismerték
fel. Ezt nevezik pigmens keverésnek. Ebben az esetben az alapszínek a
kék, a sárga és a piros.
Festékek keverésekor a kapott szín az alkalmazott festékanyagok kémiai
összetételétől is függ.
Elvileg a három alapszín feketét ad, a gyakorlatban azonban, a pigmentek tökéletlensége
miatt, csak barna állítható elő.
A színes nyomtatás sokkal később alakult ki.
Ott úgynevezett szubsztraktív színkeverést alkalmaznak, aminek a sárga,
a bíbor és a kékeszöld az alapszínei. Feketére itt is szükség van a megfelelő
színtelítettség előállításához.
Az alábbi ábra egy ofszet nyomdagép
esetén mutatja be hogyan áll össze az alapszínekből a kész színes kép.
A színes televízió és a színes monitorok esetén alkalmazott additív keverésnél: a vörös, a zöld és a kék alapszínekből alakul ki a teljes színskála. Ezt mutatja be az alábbi animáció.
Elég régóta ismert jelenség a lángfestés is.
Bizonyos fémek, illetve
vegyületeik a lángot
jellemző színűre festik.
Néhány jellemző fém lángfestése
Ezt a jelenséget használják az analitikában illetve a tűzijátékok pirotechnikai
keverékeiben.
Könnyen kipróbálható otthon is, ha egy kis konyhasót
(NaCl) a gázlángba
szórunk, jól megfigyelhető a nátrium
jellegezetes sárga lángfestése.
A színek, színes anyagok előállításához nem feltétlenül kell ismerni
a "fizikai-kémiai hátteret".
A legegyszerűbben ezt úgy oldották meg, hogy kerestek valamilyen anyagot, ami
éppen olyan színű, amilyenre szükségük volt.
Aztán biztosan hamar rájöttek arra is, hogy két különböző színű anyag
összekeverésével lehet készíteni egy harmadik színt.
Biztosan ezt a módszert alkalmazta az ősember is barlangrajzokon. Ezek egy része "fekete-fehér" volt, csak faszenet, kormot használtak hozzá. (A korom ma is nagyon elterjedt fekete pigment.)
A festékekkel kapcsolatos legrégebbi írásos anyag időszámítás kezdete előtt 2600 körülről maradt fenn Kínában.
Egyiptomban
a legfontosabb vörös pigment
a vízmentes vas(III)-oxid
volt. A falfestményeken és a festett tárgyakon már a predinasztikus időkben
(Kr. e. 5000-3000) megjelent. Később, a Kr. e. II. évezred táján realgárt,
(arzén-szulfidot - As4S4) is használtak. Ez élénkebb színű
volt a vas-oxidnál.
Két természetes fehér pigmentet,
krétát (kalcium-karbonátot) és gipszet (kalcium-szulfátot) használtak. Egyes
feltevések szerint mesterségesen előállított, fehér ólom-karbonáttal is dolgoztak.
Fekete pigmentként
elsősorban kormot használtak.
Sárga pigmentnek
eleinte okkert (hidratált vas(III)-oxid) használtak. Később felfedezték, hogy
az auripigment (arzén-triszulfid) és az ólom-antimonát sárgára színezi az üveget.
Kék pigmentnek
eleinte azurit (bázisos
réz-karbonát) ásványt használtak, de ez elég halvány színt ad. Később
mesterségesen előállított kalcium-réz-tetraszilikátot (CaCuSi4O10
vagy CuO, 4SiO4) használtak.
Zöld pigmentként
malachitot, krizokollát
(réz-szilikátot) bázisos réz-acetátot, réz-oxidot és vas(III)-oxidot is használtak.
A festők hosszú időn keresztül saját maguk keresték meg a szükséges pigmenteket és azokból keverték ki a megfelelő színű festékeiket.
A kémiát
szeretik úgy ábrázolni, hogy mindenféle színes löttyöket öntöget össze, amikből
aztán színes füstök törnek elő.
A kémia persze nem
csak színes anyagokkal foglalkozik, de a vegyiparnak egy lényeges területe a
festékekkel, pigmentekkel
foglalkozó szakterület.
Komoly iparág a festékek előállítása, de alapelvében nem változott. Ma is természetes
vagy mesterséges vízben (illetve az adott oldószerben) oldahatatlan, megfelelő
színű és megfelelő méretű szemcséket használnak a festékek színanyagához (pigmentjéhez).
Bármennyire meglepő a színes oldatok nem alkalmasak színezésre. A színhatás elérésséhez megfelelő méretű szemcsék kellenek. Amennyiben a színes anyag már a kötőanyaggal is úgy keveredik, hogy kicsi részecskéi valamivel nagyobbakká tömörülnek, és ez a méret higítószerben is ilyen marad, akkor festésnél - a higítószer elpárolgása, beszívódása, illetve beszáradása után - az adott anyagot színes réteg vonja be.
A fentebb említett okokból a növényi és állati eredetű színanyagok, amelyeket különböző termésekből, gyökerekből vonnak ki, önmagukban nem alkalmasok festésre.
Festékkészítéshez alkalmas, különböző színű pigmentek
Első lépésként egy rosszul oldódó hordozó anyaghoz kell ezeket kapcsolni, hogy
ne alkossanak valódi oldatot, hanem megfelelő méretű részecskéket képezzenek.
Már az ókorban is krétát, vagy márványlisztet használtak erre a célra.
Egyes színanyagokat
pedig kémiai úton,
pl. lúggal alakítottak
át rosszul oldódó csapadékká.
A ruházat, textilanyagok festése elsősorban szerves eredetű festékekkel történik.
Moritz, hesseni tartománygróf családjával, August Erich 1630 körül készült képén az akkori ruhaviselet színei láthatók.
Sokáig csak természetes festékeket alkalmaztak. Később egyre több szintetikus
festék jelent meg a textiliparban.
A textílanyagok festése is meglehetősen régi eredetű. Időszámítás előtt 700
körül már foglalkoztak gyapjúfestéssel Rómában.
A 2-3. századból már maradtak fenn bíborvörös textilek az indigó használata
pedig még ennél is régebbi.
(Indigót használnak a kékfestők is - ez látható a képen.)
1788-ban kezdik el a pikrinsav használatát a gyapjú festésére, sárga festékként.
1856 William Henry Perkin leírja az első szintetikus festéket, a mályvaszínű
anilint.
Néhány gyakran használt szerves festékanyag molakulaképe
indigó | anilin | pikrinsav |
Nézzük mitől színes egy adott vegyület,
vagy mondhatnám azt is nézzük a "színkémia" fizikai alapjait.
A molekulákban az
elektronok kötő
és nem-kötő molekulapályákon vannak.
A színes szerves molekulák
különböző típusaiban lehetnek konjugált
kettőskötések.
A molekula lehet
lineáris (például
a karotin), de a
szénatomok gyűrűt
is képezhetnek (például a klorofill).
béta-karotin
|
klorofill-a
|
Tartalmazhatnak hosszabb lineáris szakaszokat és a láncvégeken záródó gyűrűs
elemeket is.
Az ilyen molekulákban
vannak olyan delokalizált
elektronok, amelyek mozgása a teljes molekulára
kiterjedhet. A molekula
hosszában mozgó szabad elektronok
állapotát befolyásolja a két végén rögzített L hosszúságú húr mérete és állapotai.
A fentiekben már említett okok miatt a hosszabb molekulában
az elektronok energiája
kisebb adagokban változhat, a molekula
kisebb frekvenciájú
fény elnyelésére képes.
Például a karotinoidok
családjába tartozó, fokozatosan növekvő számú szénatomot
tartalmazó molekulák
színe a sárgától a vörös felé változik.
A sárgarépa színét, a karotin
kék tartományba eső elnyelése, a paradicsom vörös színét, a likopin
zöldessárga tartományba eső elnyelésével alakul ki.
A piros paprika színéért felelős kapszorubin
molekulában is olyan hosszúságú konjugált
lánc található, amely a zöld fény
elnyelését teszi lehetővé, a paprikát a zöld szín kiegészítő színében, pirosnak
látjuk.
likopin
kapszantin (kapsanthin)
|
kapszorubin (kapsorubin)
|
A Szójegyzék keresőjébe beírva a színezékek vagy festékek keresőszót a lexikonomban megtalálható valamennyi vonatkozó címszó legyüjthető.
A természetben talán a kék (az égbolt) és a zöld (növényzet) a két leggyakoribb szín.
A kék szín oka a Lord
Rayleigh brit fizikusról elnevezett Rayleigh-szóródás.
Az a fényszóródás, amelyet a fény
hullámhosszánál kisebb tárgyak idéznek
elő.
Intenzitása arányos a frekvencia negyedik
hatványával.
A levegőt alkotó gázok
molekuláin a kék fény erősebben szóródik
az egyéb frekvenciájú összetevőknél ezért az égboltot kéknek látjuk.
A
növények zöld színét a klorofill okozza.
Ez a porfinvázas magnézium-tartalmú
komplex vegyület rendkívül fontos az élővilágban.
Ez biztosítja a fotoszintézis során a napfény energiájának az "elraktározását"
szőlőcukor formájában, ami az élet alapját jelenti.
Színe azért zöld, mert elnyelése a kék és a vörös tartományban a legerősebb.
A virágok (pl. a képen látható íriszek) színpompáját, illetve a gyümölcsök
színeit is számos szerves színezék biztosítja.
Növényi színezékek
egyik jelentős csoportját az antocianinok alkotják. Nevük a görög virágkék szóból
ered.
Három alap antocianidinre vezethetők vissza:
pelargonidin (narancs)
|
cianidin (vörös)
|
delfinidin (kék)
|
A természetben mindig cukorhoz kötve
fordulnak elő.
A látható színt sohasem egyetlen vegyület, hanem különböző arányban jelenlevő,
eltérő szerkezetű antocianinok
alakítják ki.
Persze számos más színeket adó vegyület is előfordul a növényekben, pl. a karotin.
Az őszi
levelek gyönyörű színeit az okozza, hogy a klofill
elbomlása után a domináns
zöld szín helyett láthatóvá válnak a növényekben található egyéb színes
vegyületek pl. karotin,
antocianinok.
Az említett színezékek cukorhoz
kötődve találhatók a levelekben. Ősszel ezek is elbomlanak
a cukrokat a növény
elraktározza.
A megjelenő színek az adott levélben megtalálható vegyületektől,
a lebomlás mértékétől
és a levél pH-jától
is függenek. Ha a sejtnedv kellően savas,
a pigmentek élénkvörös
színt idéznek elő, ha kevéssé savas,
a szín inkább lilás.
Ezért alakul ki ezernyi színárnyalat ősszel.
Nagyon szép színeket produkálnak a természet bizonyos jelenségei is (pl.
a szivárvány).
Napnyugtakor, napkeltekor, szürkületben érdekes fényviszonyok alakulnak ki és
a színek is teljesen másképpen látszanak.
Ha ehhez még különböző vastagságú felhőzet is társul, akkor különösen érdekes
szín- és fényjelenségek alakulhatnak ki.
A színpompás
naplementék oka szintén a fényszóródás.
Mivel délután nő a beeső napsugarak hajlásszöge, a fény egyre nagyobb levegő-
és porrétegen keresztül jut a megfigyelő szemébe.
A napfény ibolya és kék színű sugarai szétszóródnak, a megmaradt zöld, sárga,
narancs és vörös színű sugarak "eredőjeként" sárga színt láthatunk.
A fény útjában lévő
légréteg vastagodásával a rövidebb hullámhosszak
fokozatosan tűnnek el, így a Nap és az ég alja egyre vörösebbé válik, miközben
a megfigyelő fölött az égbolt egyre sötétebb kék lesz.
Az "ezerarcú naplemente" néhány arca
(saját fotóim)