Hidrogén - Álom és valóság
A napokban (2006.07.17.) egy cikkben azt olvastam "Közeleg a benzin
búcsúja".
Az utóbbi időben annyi félrevezető információ jelent meg a hidrogénről, mint
a jövő csodálatos és mindent megoldó energiahordozójáról, hogy úgy döntöttem
megpróbálom kicsit "helyretenni" az egészet.
Hidrogénnel működő kísérleti gépkocsi tankolása
Az álom
Álmainkban valahogy úgy képzeljük el, hogy felejtsük el az összes eddigi büdös, levegőszennyező, ócska, vacak benzin- és gázolajzabáló járgányt, mert hamarosan eljön a csoda.
Ezt a "csodát" úgy hívják, hogy hidrogén.
Nagyon magas az energiatartalma.
Nem okoz légszennyezést, hiszen csak vízzé ég el.
Ugyanezen okokból nem okoz üvegházhatást sem (legalább is az égése során).
Gyakorlatilag korlátlanul rendelkezésre áll, hiszen van víz bőven, annak meg
több, mint a fele hidrogén (térfogatát tekintve).
Már évek óta működő kísérleti járművek igazolják, hogy ez a jövő üzemanyaga.
A valóság
A valóság, attól tartok, sokkal lehangolóbb.
Azt azért célszerű tisztázni, hogy bár "Az álom" részben említett tulajdonságok nagyrészt igazak, nem szabad megfeledkezni "néhány apróságról".
Először is ne feledkezzünk meg arról, hogy bár a Világegyetemben
található atomok 90%-a,
illetve a tömegének kétramada hidrogén és a felső földkéregben
is a 9. leggyakoribb elem,
de szinte kizárólag "kötötten", vagyis vegyületeiben
található.
Ez bizony nagyon lényeges dolog, hiszen elő kell állítani, ehhez pedig rengeteg
energiára van szükség!
Tehát a hidrogén egyáltalán nem olyan "készen" rendelkezésre álló energiahordozó, mint mondjuk a kőolaj, a földgáz, vagy a kőszén, amit csak fel kell hozni, esetleg kicsit fel kell dolgozni és máris meggyújtható.
Hidrogént nyilván valamilyen hidrogén tartalmú vegyületből állíthatunk elő.
A legpraktikusabb talán vízbontással.
Erre két féle módszer terjedt el.
A "legtisztább" az elektromos árammal történő vízbontás. Ehhez "csak" víz kell és áram, vagyis energia, méghozzá jó sok.
2H2O -> 2H2 + O2, D G = +118 kcal.
A másik megoldás az izzó szénrétegen történő vízbontás. Ez már nem annyira tiszta, a hidrogén mellé még és szén-monoxid keletkezik.
C + H2O = H2 + CO
Mindkét reakcióhoz jelentős energia szükséges. Legalább annyi, mint amit a hidrogén elégetésével nyerünk majd. A valóságban persze sokkal több, hiszen nincsenek 100 %-os hatásfokkal működő eszközök.
Nézzük tehát a hidrogén alkalmazásánal energetikai mérlegét.
Maradjunk az elektromos
árammal történő vízbontásnál.
Ha - az egyébként jónak számító - 40%-os erőművi
hatásfokkal számolunk,
akkor "csak" két és félszer annyi energia
szükséges az "üzemanyagunk"
előállításához, mint amennyi energiát
abból "kinyerhetünk". Ez olyan, mintha az autónk fogyasztása két és
félszeresére nőne.
Vagyis, ha hidrogénnel
hajtunk autókat, de a hidrogén
előállításához szükséges energiát "hagyományos" erőművekben
állítjuk elő, akkor a városban ugyan csak vízgőz keletkezik majd, de két és
félszer annyi kőolajat használunk el, mintha benzinnel menne az autónk.
Másképpen megfogalmazva:
Ha autónkat hidrogénnel
működtetjük, amit "hagyományos" erőművekben
termelt árammal
állítunk elő, akkor ezzel 2,5-szer annyi üvegházhatást
keltő szén-dioxidot
termelünk, mint ha ugyanazt az autót benzinnel
működtetnénk!
Persze áramot lehet másképpen is előállítani.
Jelenleg is vannak atomerőművek, vízerőművek, és egyre nagyobb mértékű az alternatív
energia (pl. szélerőmű) felhasználása is.
Ahhoz azonban, hogy teljesen átálljunk a kőolaj alapú üzemenyagokról a hidrogénre,
erőművek ezreit kellene megépíteni!
Tekintsük át a hidrogén alkalmazásának "technikai problémáit" is.
A hidrogén a legkönnyebb elem, molekulái rendkívül kicsik és mozgékonyak (pl.
egy hidrogénnel töltött léggömb másnapra leereszt).
Oxigénnel (levegővel)
közönséges hőmérsékleten
minden reakció nélkül keveredik. Ez az elegy azonban izzó tárggyal, szikrával
érintkezve nagy csattanással felrobban, ezért durranógáznak nevezik.
A hidrogén-oxigén
elegy meggyújtva 5...95% hidrogén tartalomnál
felrobban. Ez azt
jelenti, hogy a legkisebb szivárgás is súlyos problémákat okozhat. Márpedig
egy gépkocsin könnyen keletkezhet szivárgás és szikra
is, főleg egy balesetnél.
A benzin égéshője
kb. 44 MJ/kg a hidrogénéné
140 MJ/kg, tehát hidrogénből
tényleg kevesebb, mint harmada szükséges az autó hajtásához!
Nem szabad azonban megfeledkezni arról, hogy molnyi (vagyis 2g) hidrogén
szobahőmérsékleten 24 liter, vagyis 1 kg hidrogén
12.000 liter (12 m3)!
A hidrogén csak
nagyon hidegen és/vagy nagyon nagy nyomáson
cseppfolyósítható. Vagyis a hidrogént
csak vastagfalú, különleges acélpalackban,
igen nagy nyomáson
lehet gépkocsik üzemanyagaként
alkalmazni.
Egy gépkocsi átlagos (40 liternyi) üzemenyagtartálya pár kilónyi vékony vaslemez.
Ha hidrogénből ehhez
hasonló égéshőértéknyi
mennyiséget, csak kb. 10 kilónyit akarunk a gépkocsin magunkkal vinni, ahhoz
nagyon nagy és nagyon nehéz (100 kg nagyságrendű) tartály szükséges. (Csak gondoljunk
arra milyen nehéz egy oxigénpalack,
amit pl. a hegesztésnél
használnak. Ebben teletöltve 150 atm
nyomás van és a fala
kb. 1 cm vastag!)
Vannak ugyan olyan fémek, amelyek igen nagy mennyiségű hidrogént képesek fém-hidridek formájában megkötni, viszonylag könnyen felszabadítható formában. De ezek is meglehetősen nehezek.
Az egységnyi üzemanyagmennyiségre
jutó tartály tömeg mindkét esetben sokszorosa a "hagyományos" üzemanyaggtartályénak
Márpedig nem praktikus a gépkocsi önsúlyát növelni, mert minden felesleges tömeg
gyorsítása növeli
az üzemanyagfogyasztást.
Összegzés
Igen, valóban jó lenne minél hamarabb megoldást találni a jelenleg egyeduralkodó
kőolaj alapú üzemanyagok
kiváltására. Ennek egyik lehetősége bizonyára a hidrogén
alkalmazása lenne.
Ehhez nyilván már most kutatásokat kell végezni!
Nem szabad azonban ész nélküli (esetleg politikai) döntéseket hozni, amíg a
megfelelő alternatívákat ki nem dolgozzuk és ezek lehetséges következményeit
fel nem tárjuk.
Nem szabad, hogy az új alternatíva nagyobb környezetszennyezést
okozzon, mint amit kiváltottunk vele, még akkor sem, ha máshol szennyez, mint
ahol az autót használjuk!
Mindent összevetve, szerintem bárki nyugodtan lecserélheti még öreg verdáját
egy fiatalabbra. Nem érdemes kivárni vele a "megváltó" hidrogént.
Nagytömegű elterjedése nincs még annyira közel, sőt talán sohasem következik
be.